1. Value Proposition canvas van Alex Osterwalder
Dit model maakt deel uit van een volledige business model canvas, maar focust zich op product markt fit. In essentie maak je een samenvatting van wat je geleerd hebt uit bevraging van potentiële klanten. Je start vanuit de taken die een klant uitvoert, waar jij ergens impact kan op hebben. Vervolgens zal je uit de bevraging geleerd hebben dat de klant bij sommige van deze taken problemen ervaart, de zogenaamde pijnen. Daarnaast kan de klant ook behoeftes ervaren die momenteel niet vervuld zijn, de voordeelverschaffers.
Als je voor de pijnen een pilletje kan maken en nog een methode vind om de winst creatoren te versterken, dan heb je een aanbod waar de klant zit op te wachten. Of dat je toch hebt afgeleid uit de verschillende feedback uit bevraging.
Uit ervaring merken we dat het oplossen van een probleem zorgt voor betalende klanten, dat daarbij een behoefte invullen zorgt voor fans, maar dat enkel een behoefte invullen allen zorgt voor klanten die interesse hebben als jouw idee gratis is.
Zoals Osterwalder het voorstelt kan je uit de pilletjes en de winstversterkers een klant gericht aanbod uitwerken, voorgesteld als een geschenk voor de klant.
2. Strategie canvas (blue ocean)
Dit is één van de oefeningen uit de blue ocean strategy van Chan Kim and Renée Mauborgne.
Hierbij bekijk je nu het onderscheidend vermogen tegenover de concurrentie door via een assenstelsel na te gaan welke bv. de top 5 kenmerken zijn dat de klant echt waarde aan hecht. Vervolgens ga je jouw aanbod gaan scoren op een schaal van 1 - 5 en dezelfde oefening maak je voor jouw belangrijkste concurrenten.
Zo kan je zien of je een aanbod hebt dat beduidend afwijkt van de concurrentie of niet. Je leest het al, je zal de website van de concurrentie alsook verhalen van klanten van de concurrentie goed moeten analyseren.
Dan is het zaak van uw uniek aanbod, uw onderscheidend vermogen, dat je hebt gedestilleerd uit talloze bevragingen vanuit de markt goed naar buiten te brengen.
3. Brandkey model (Unilever)
Dit is nu mijn favoriete marketing model waar de voorbije twee oefeningen in samenkomen. In dit sleutelgat-model start je met uw fundamenteel aanbod. Vervolgens vat je samen wat je geleerd hebt over wat de klant wil en wat de concurrentie, vanuit het perspectief van de klant tekort doet. Om tot dat één uniek inzicht te komen van wat je moet gaan doen. Maar nog belangrijker is de cirkel waarin je dan compact maar krachtig uitschrijft wat de kern van uw brand en marketing communicatie zal zijn.
Als je de cirkel hebt in gevuld, deze vanop afstand bekijkt, er een nachtje over slaapt en hem terug vanop afstand bekijkt, zal je ongetwijfeld tot een brand identiteit komen. Zoals bij HoFP #MoreMoneyinthePocket
Het leuke is nu dat je voor inspiratie om uw idee te promoten via sociale media kanalen, je inspiratie kan opdoen door de cirkel te doorlopen. Wat zijn uw voordelen en wat maakt u uniek. In een volgende post schrijf je dan over de bewijzen hiervoor. enz...
Conclusie
Bij de groeibedrijven hebben wij nog geen enkele zien falen, omdat we weten dat ze vanuit één van de incubatoren zoals KBC Start-It, Belfius Birdhouse of Imec.Istart wel wat begeleiding krijgen op vlak van marketing en strategie. Maar hierdoor maken ze wel indruk op de markt en schrijven ze hun succes zelf.
Voor de groep die overweegt hun ontslag in te dienen om een eigen zaak te starten (al dan niet in bijberoep) is deze kennis en coaching minder toegankelijk. Maar uiteraard is deze kennis aanwezig bij House of Financial Partners en kan je als eenmanszaak ook beroep doen op onze marketing kennis.
Laat het ons zeker weten als je bijstand wenst.