Terug naar overzicht

Top drie businessmodellen voor de startup

1. Value Proposition canvas van Alex Osterwalder

Dit model maakt deel uit van een volledige business model canvas, maar focust zich op product markt fit. In essentie maak je een samenvatting van wat je geleerd hebt uit bevraging van potentiële klanten. Je start vanuit de taken die een klant uitvoert, waar jij ergens impact kan op hebben. Vervolgens zal je uit de bevraging geleerd hebben dat de klant bij sommige van deze taken problemen ervaart, de zogenaamde pijnen. Daarnaast kan de klant ook behoeftes ervaren die momenteel niet vervuld zijn, de voordeelverschaffers.

Als je voor de pijnen een pilletje kan maken en nog een methode vind om de winst creatoren te versterken, dan heb je een aanbod waar de klant zit op te wachten. Of dat je toch hebt afgeleid uit de verschillende feedback uit bevraging.

Uit ervaring merken we dat het oplossen van een probleem zorgt voor betalende klanten, dat daarbij een behoefte invullen zorgt voor fans, maar dat enkel een behoefte invullen allen zorgt voor klanten die interesse hebben als jouw idee gratis is.

Zoals Osterwalder het voorstelt kan je uit de pilletjes en de winstversterkers een klant gericht aanbod uitwerken, voorgesteld als een geschenk voor de klant.

 

2. Strategie canvas (blue ocean)

Dit is één van de oefeningen uit de blue ocean strategy van Chan Kim and Renée Mauborgne.

Hierbij bekijk je nu het onderscheidend vermogen tegenover de concurrentie door via een assenstelsel na te gaan welke bv. de top 5 kenmerken zijn dat de klant echt waarde aan hecht. Vervolgens ga je jouw aanbod gaan scoren op een schaal van 1 - 5 en dezelfde oefening maak je voor jouw belangrijkste concurrenten.

Zo kan je zien of je een aanbod hebt dat beduidend afwijkt van de concurrentie of niet. Je leest het al, je zal de website van de concurrentie alsook verhalen van klanten van de concurrentie goed moeten analyseren.

Dan is het zaak van uw uniek aanbod, uw onderscheidend vermogen, dat je hebt gedestilleerd uit talloze bevragingen vanuit de markt goed naar buiten te brengen.

 

3. Brandkey model (Unilever)

Dit is nu mijn favoriete marketing model waar de voorbije twee oefeningen in samenkomen. In dit sleutelgat-model start je met uw fundamenteel aanbod. Vervolgens vat je samen wat je geleerd hebt over wat de klant wil en wat de concurrentie, vanuit het perspectief van de klant tekort doet. Om tot dat één uniek inzicht te komen van wat je moet gaan doen. Maar nog belangrijker is de cirkel waarin je dan compact maar krachtig uitschrijft wat de kern van uw brand en marketing communicatie zal zijn.

Als je de cirkel hebt in gevuld, deze vanop afstand bekijkt, er een nachtje over slaapt en hem terug vanop afstand bekijkt, zal je ongetwijfeld tot een brand identiteit komen. Zoals bij HoFP #MoreMoneyinthePocket

Het leuke is nu dat je voor inspiratie om uw idee te promoten via sociale media kanalen, je inspiratie kan opdoen door de cirkel te doorlopen. Wat zijn uw voordelen en wat maakt u uniek. In een volgende post schrijf je dan over de bewijzen hiervoor. enz...

 

Conclusie

Bij de groeibedrijven hebben wij nog geen enkele zien falen, omdat we weten dat ze vanuit één van de incubatoren zoals KBC Start-It, Belfius Birdhouse of Imec.Istart wel wat begeleiding krijgen op vlak van marketing en strategie. Maar hierdoor maken ze wel indruk op de markt en schrijven ze hun succes zelf.

Voor de groep die overweegt hun ontslag in te dienen om een eigen zaak te starten (al dan niet in bijberoep) is deze kennis en coaching minder toegankelijk. Maar uiteraard is deze kennis aanwezig bij House of Financial Partners en kan je als eenmanszaak ook beroep doen op onze marketing kennis.

Laat het ons zeker weten als je bijstand wenst.

 

Ben je klaar voor More Money In The Pocket?

Ben je klaar voor more money in the pocket? Wil je een duidelijk financieel plan, maar ook inzicht in jouw winst en het resultaat dat je mag verwachten op het einde van het boekjaar?

Maak een afspraak met ons voor een eerste gesprek. Geheel vrijblijvend en gratis, uiteraard.

Word jij ook één van onze verhalen?

Enkele van onze tevreden klanten getuigen:

Tom Debooser, eigenaar van een Argenta Kantoor

Wednesday, 5 February 2020

Als je zicht wil op jouw cijfers, heel éénvoudig voorgesteld met grafieken en vooral inzicht wil hebben in jouw financiën, dan kan ik House of Financial Partners warm aanbevelen.

Bekijk dit verhaal

Bram Balcaen, eigenaar van stal Imala, oprichter van Equicty

Thursday, 11 June 2020

We bevelen House of Financial Partners zeker aan. We zijn dermate tevreden dat we nu met Equicty, een scale-up uit de Imec I-start stal ook klant geworden zijn.

Bekijk dit verhaal

Lies Nuyttens, zaakvoerder bij SDAD

Tuesday, 4 December 2018

Proactieve, commerciële strategische en klantgerichte ondersteuning en dit in combinatie met een vlotte boekhouding. Een niet alledaags te vinden combinatie, echter wel een noodzaak voor vele ondernemers. Top concept bieden jullie aan! Zeker aan te bevelen.

Bekijk dit verhaal

Stefanie Cailliau, zaakvoerder bij Lilypoppy

Tuesday, 15 January 2019

Bij Francis en Katrijn krijg je echt een persoonlijke aanpak op maat! Ze zijn zoveel meer dan een boekhoudkantoor. Ze denken mee met je zaak, begeleiden je met jouw businessplan en helpen jouw financieel plan op punt te stellen. Fijn om met mensen samen te werken die net zo gedreven zijn als ik. De passie om uw zaak te doen slagen en groeien spat er van af! Ik ben fan!

Bekijk dit verhaal
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×