Terug naar overzicht

Drie redenen waarom starters falen bij het lanceren van hun ondernemingsidee

Vanuit onze ervaring hebben we het in dit artikel over de drie belangrijkste redenen waarom starters falen bij het lanceren van hun ondernemingsidee.

1. Geen product-markt fit

We zien veel starters op onze kennismakingsgesprekken, alsook veel starters als student in de opleiding Start Me Up. De meest voorkomende fout die we opmerken bij deze beginnende starters, is dat ze halsoverkop duiken in het ontwikkelen van hun idee, zonder de problemen en voorkeuren van hun potentiële klanten te kennen.

Het uitwerken van hun idee vergt vaak de eerste investeringen, wat het nog meer pijnlijk maakt als de markt geen interesse toont, tenzij dit gratis wordt aangeboden. Maar ook als het idee kan verkocht worden aan betalende klanten, dan nog ontdekken veel starters dat de markt te klein is om een rendabele zaak uit te bouwen.

Wij hameren er steeds op te starten vanuit de problemen van potentiële klanten, eventueel aangevuld met het invullen van bijhorende behoeftes.

Als we jou mogen begeleiden bij een haalbaarheidsstudie, is de kans meer dan 66% dat we een grote teleurstelling en een financiële kater kunnen voorkomen.

2. De mark is volledig verzadigd

De tweede belangrijkste reden waarom starters falen, is omdat ze starten in een mark met lage toetredingsdrempels. Deze markt is meestal verzadigd met concurrenten die vergelijkbare producten of diensten aanbieden.

Denk maar aan de vele coaches allerhande, die als paddenstoelen uit de grond schieten. Of de social media marketeers die hun kans willen wagen als zelfstandige. Zonder een uniek verkoopvoorstel of een manier om zich te onderscheiden van de concurrentie, hebben start-ups moeite om aan te slaan en klanten aan te trekken.

Ondertussen hebben we bij HoFP reeds een redelijk beeld van welke sectoren verzadigd zijn. In een financiële haalbaarheidsstudie zullen we de omzetverwachtingen dan ook realistisch kunnen bijsturen, vaak neerwaarts. Maar zo bekomen we wel een realistisch beeld op het idee rendabel lanceren haalbaar is.

3. Je bent niet goed in sales en marketing

Je vind zelf dat je een geweldig idee hebt, maar je ontdekt snel dat je toch moeite hebt om jouw idee effectief naar de markt te brengen en te verkopen. Veel starters missen de nodige vaardigheden en ervaring in verkoop en marketing, wat het succesvol lanceren van hun onderneming sterk belemmert.

Vaak merken we dat starters weerstand hebben tegenover zichzelf verkopen, zichzelf in de schijnwerper zetten op sociale media, alsook zichzelf promoten op allerlei netwerkevents. Maar als solopreneur ben je meestal het gezicht van jouw idee. Je ontdekt snel dat voor nieuwe producten of diensten, mensen bij mensen kopen. Jouw branding is hierin dus doorslaggevend, wat betekent dat zonder sales en marketing je héél moeilijk zal slagen met jouw start-up.

Als je eens wil komen sparren over een sales- en marketingplan, ben je steeds welkom bij HoFP. Onze vennoot Francis De Bruyne zal vanuit zijn ervaring bij het begeleiden van starters alsook vanuit zijn ervaring als lesgever commercieel plan bij Start Me Up wel een goed klankbord kunnen vormen.

Conclusie

Bij HoFP begeleiden we 3 types starters, de groeibedrijven die meestal uit een incubator komen, vrije beroepen alsook de starter die zijn job wil opgeven om een startersidee uit te werken. Bij deze laatste groep hebben we ervaren dat de slaagkans kleiner is dan 66%. Komen sparren over jouw ondernemingsidee is een kleine investering die achteraf een financiële kater kan voorkomen.

 

Ben je klaar voor More Money In The Pocket?

Ben je klaar voor more money in the pocket? Wil je een duidelijk financieel plan, maar ook inzicht in jouw winst en het resultaat dat je mag verwachten op het einde van het boekjaar?

Maak een afspraak met ons voor een eerste gesprek. Geheel vrijblijvend en gratis, uiteraard.

Word jij ook één van onze verhalen?

Enkele van onze tevreden klanten getuigen:

Tom Debooser, eigenaar van een Argenta Kantoor

Wednesday, 5 February 2020

Als je zicht wil op jouw cijfers, heel éénvoudig voorgesteld met grafieken en vooral inzicht wil hebben in jouw financiën, dan kan ik House of Financial Partners warm aanbevelen.

Bekijk dit verhaal

Bram Balcaen, eigenaar van stal Imala, oprichter van Equicty

Thursday, 11 June 2020

We bevelen House of Financial Partners zeker aan. We zijn dermate tevreden dat we nu met Equicty, een scale-up uit de Imec I-start stal ook klant geworden zijn.

Bekijk dit verhaal

Lies Nuyttens, zaakvoerder bij SDAD

Tuesday, 4 December 2018

Proactieve, commerciële strategische en klantgerichte ondersteuning en dit in combinatie met een vlotte boekhouding. Een niet alledaags te vinden combinatie, echter wel een noodzaak voor vele ondernemers. Top concept bieden jullie aan! Zeker aan te bevelen.

Bekijk dit verhaal

Stefanie Cailliau, zaakvoerder bij Lilypoppy

Tuesday, 15 January 2019

Bij Francis en Katrijn krijg je echt een persoonlijke aanpak op maat! Ze zijn zoveel meer dan een boekhoudkantoor. Ze denken mee met je zaak, begeleiden je met jouw businessplan en helpen jouw financieel plan op punt te stellen. Fijn om met mensen samen te werken die net zo gedreven zijn als ik. De passie om uw zaak te doen slagen en groeien spat er van af! Ik ben fan!

Bekijk dit verhaal
Your browser is out-of-date!

Update your browser to view this website correctly. Update my browser now

×