3 redenen waarom jouw boekhouder vanaf oktober moeilijker bereikbaar is
Is het jou al opgevallen dat jouw boekhouder je soms in de steek laat als je een vraag hebt? Hij belt niet meteen terug of het duurt weken vooraleer je een antwoord krijgt op jouw e-mail.
Herkenbaar? De kans is groot dat je jouw vraag stelde in oktober, mogelijks ook in november of december.
Maar hoe komt het nu dat jouw boekhouder je niet even snel verder helpt dan je gewoon bent? Hieronder ontdek je waarom!
1. Oktober is een knettergekke maand
Zoals je kan zien op onderstaande maandplanning, staat ook in ons kantoor de werkdruk tijdens de maand oktober ferm in het rood. De meter geeft aan dat wij dan draaien aan 120%.
Dit heeft hoofdzakelijk te maken met onze overheid die verwacht dat we in oktober volgende zaken indienen:
- alle BTW aangiftes;
- alle vennootschapsbelastingen voor de afsluit van 31/03;
- alle personenbelastingen.
Hierdoor is de werkdruk voor jouw boekhouder enorm hoog. Daarnaast crasht het overheidsportaal dan nog eens door de hoge uploadlast omdat alle accountants deze aangiftes hierop moeten ingeven.
2. Het dagdagelijkse werk blijft liggen en december komt eraan
In november zijn de meeste accountants nog bezig met het indienen van deze aangiftes. Hoe kan dat, de deadline is toch al verstreken? Ja, maar hoogstwaarschijnlijk verschoof de overheid enkele deadlines.
Doordat accountants hier heel veel tijd mee verliezen, blijft het dagdagelijkse werk liggen.
Eind november wordt het wat rustiger, maar dan komt december eraan: de winst van alle eenmanszaken en vennootschappen moet berekend worden …
Idealiter is de accountant hiermee klaar tegen 10 december. Dan heeft de accountant nog 14 dagen om al deze dossiers fiscaal te optimaliseren, waardoor het even druk blijft.
3. Verwachtingen van de antwoordsnelheid
Dankzij handige apps en bedrijven zoals Uber, Deliveroo, Amazon of Bol.com, zijn we het meer dan ooit gewoon dat we snel worden bediend. Op voorhand plannen is niet meer nodig, met enkele kliks staat jouw taxi of eten voor de deur, na enkele dagen ligt je pakketje voor je klaar.
Hoe komt het dan dat je accountant er langer dan een week over doet om je mailtje te beantwoorden? Het antwoord is simpel: je accountantskantoor moet gewoon een nieuwe medewerker aannemen. Want ze weten toch dat ze elk jaar op hetzelfde moment overstelpt worden met vragen!
Helaas knelt hier het schoentje in onze sector. Amazon, Uber en andere bedrijven ondervinden weinig problemen bij het aantrekken van nieuwe medewerkers. Binnen accountancy is dat helaas niet zo evident. We behoren tot de lijst van knelpuntberoepen. Hoe aantrekkelijk we onze vacature ook maken, de kans bestaat dat er op een jaar tijd werkelijk geen enkele kandidaat zich is komen aanmelden.
Hoe lost House of Financial Partners deze problemen op?
We proberen de werkdruk van de maand oktober zoveel mogelijk naar de maanden ervoor te verplaatsen. Onze klanten weten dat ze:
- informatie over de personenbelasting vroeg genoeg moeten bezorgen;
- maandelijks facturen moeten opladen.
Winstberekening over het volledige jaar
De winstberekening van december en fiscale optimalisatie van onze klanten verspreiden we over het volledige jaar. We maken voor elke klant een financieel plan op bij de start van het jaar, zijn vooraf al bezig met de winst en fiscale optimalisatie voor december, zodat we niet op 14 dagen tijd alle optimalisaties moeten doorvoeren.
Zelf opleiden van onze medewerkers en e-mails beantwoorden binnen de 24 uur
Onze medewerkers leiden we zelf op. We vinden het belangrijk om nauwe banden te smeden met scholen en bieden stagiairs een boeiende stage aan, in de hoop dat we enkele een vast contract kunnen bieden. Uiteraard is dit een oplossing op lange termijn. Voor onze te hoge werkdruk op korte termijn rekenen we op een proactieve medewerking van onze klanten en … een beetje begrip.
En oh ja, wat we ook nog doen, is binnen de 24 uur een reply sturen op jouw e-mail geadresseerd aan hello@hofp.be. Hiermee krijg je nog niet meteen een antwoord op jouw vraag, maar wel een beeld over wanneer we jouw vraag op onze planning hebben gezet. Helpt ook al toch?